Slackline.nl

Ga direct naar hoofd-inhoud »

Doorzoek site
 

 

Service
  • - Scherpe prijzen
  • - E-mail advies service
  • - Tel: 0850653688
  • - Volledige garantie
  • - Gratis verzending vanaf €50,-
  • - Webshop Keurmerk
  • - Veilig & makkelijk betalen
  • - Vóór 23.59 besteld =
       vandaag verzonden
Betaalmogelijkheden
 

Voorspanning

Voorspanning

Met voorspanning wordt de ‘strakte’ of ‘slack’ van de lijn bedoeld. Meer voorspanning betekend een strakkere lijn en minder slack. Om ervoor te zorgen dat je slackline niet de grond raakt moet hij op spanning worden gebracht. De hoeveelheid voorspanning in de lijn is afhankelijk van de afstand tussen de opspanpunten, de hoogte waarop de slackline hangt en de hoeveelheid ‘slack’ die je in de lijn wil hebben.

Voor een lange en/of lage lijn heb je meer spanning nodig. Wil je minder voorspanning moet je een wat kortere en hogere lijn ophangen. Echt slack is je lijn als hij geen voorspanning heeft en onder zijn eigen gewicht doorhangt. Heb je de lijn zo strak dat hij nauwelijks beweegt, vraag je dan af of je nog wel aan het slacklinen bent.

Het gedrag van de lijn is erg afhankelijk van de voorspanning en de afstand tussen de opspanpunten. Een strakke lijn reageert nerveuzer dan een slappe lijn, een lange lijn beweegt meer. Wat makkelijker is hangt erg af van persoonlijke voorkeur en gewenning. Ben je een strakke lijn gewend, dan zul je meer moeite hebben met een slappe lijn en andersom. Is de lijn kort en strak, dan moet je snel zijn en kleine correcties geven. Bij een strakke lange lijn zijn de correcties snel en wat grover. Bij een slappe lijn heb je meer tijd om te reageren maar zijn de bewegingen van de slackline ook extremer. Elk soort lijn heeft zij eigen moeilijkheden. Probeer zoveel mogelijk uit en loop niet teveel op een soort lijn.

De keuze van voorspanning en lengte hangt van een aantal zaken af. Uiteraard ben je afhankelijk van de lengte van je slackline en de afstand tussen de bomen op de plek waar je wil en kan slacklinen. Ben je beginner, dan wil je waarschijnlijk een niet al te hoge lijn (± kniehoogte). Je moet je lijn dan wel wat strakker en korter houden. Wil je een keer 20 meter lopen, dan moet de lijn wel wat hoger en strakker zijn (± heuphoogte). Wil je surfen, heb je een niet al te lange (10 meter) en een slappe lijn nodig. Hou je van springen (ollie) en bouncen, dan kom je alleen los van een strakke lijn.

 

Producten vergelijken

Geen producten geselecteerd.

Mijn winkelwagen

U hebt niets in uw winkelwagen.