Slackline.nl

Ga direct naar hoofd-inhoud »

Doorzoek site
 

 

Service
  • - Scherpe prijzen
  • - E-mail advies service
  • - Tel: 0850653688
  • - Volledige garantie
  • - Gratis verzending vanaf €50,-
  • - Webshop Keurmerk
  • - Veilig & makkelijk betalen
  • - Vóór 23.00 besteld =
       vandaag verzonden
Betaalmogelijkheden
 

Go with the flow

Go with the flow

Heb je wel eens meegemaakt dat je tijdens een activiteit compleet de dagelijkse beslommering totaal vergeet en alleen maar opgaat in een activiteit? Je lijkt op dat moment alles moeiteloos te kunnen uitvoeren zonder ergens anders aan te denken. Zo’n piekervaring wordt ook wel ‘flow’ genoemd. Deze term is bedacht door de Csiksnentmihalyi en geeft de optimale staat van ervaring weer. Tijdens onderzoeken naar de flow ervaring gaven respondenten aan dat de handelingen moeitelozer en spontaner gingen dan normaal en dat er een gevoel van onoverwinnelijkheid optrad.

Er zijn zeven kenmerken die aanwezig moeten zijn voor een flow-ervaring:

  1. Men heeft een constant doel voor ogen.
  2. Elke handeling wordt onmiddellijk gevolgd door feedback.
  3. Er is evenwicht tussen uitdaging en vaardigheid.
  4. Actie en bewustzijn zijn een.
  5. Afleidingen, angsten en zelfbewustzijn worden uit het bewustzijn verbannen.
  6. Het besef van tijd raakt in de war.
  7. De activiteit wordt een doel op zich.

Tijdens het slacklinen gebeuren er veel dingen tegelijk, je lichaam is bezig de onbalance op te vangen en tegelijkertijd probeer je een stapje verder te komen. Dit vraag veel consentratie en inspanning. Door tijdens het slacklinen in een flow te raken kan het besef van de handelingen gecontroleerde uitgevoerd worden en kunnen deze handelingen boven de normale prestaties uitstijgen.

Hoe kom ik in een flow?

Om in de flow te raken tijdens het slacklinen is het belangrijk om je doelen (bijv. trucjes, opspanlengte, hoogte) in balance aan te passen aan je vaardigheden en mogelijkheden. Wanneer je bijvoorbeeld net bent begonnen met slacklinen moet je je eerst concentreren op het lopen over een korte slackline in plaats van dat je meteen begin met het uitvoeren van onmogelijke trucs. Als je deze balance hebt gevonden moet je je richten op het doel dat je die dag wilt bereiken, bijvoorbeeld de slackline uitlopen. Probeer dit doel tijdens het slacklinen zo bewust en gemotiveerd mogelijk uit te voeren zonder bezig te zijn met externe factoren. Probeer dit 20, 30 keer en opeens heb je de flow te pakken! Wanneer je de volgende keer deze stappen weer bewust zet is de kans groot dat de flow-ervaring eerder optreed.