Slackline.nl

Ga direct naar hoofd-inhoud »

Doorzoek site
 

 

Service
  • - Scherpe prijzen
  • - E-mail advies service
  • - Tel: 0850653688
  • - Volledige garantie
  • - Gratis verzending vanaf €50,-
  • - Webshop Keurmerk
  • - Veilig & makkelijk betalen
  • - Vóór 23.00 besteld =
       vandaag verzonden
Betaalmogelijkheden
 

Buttbounce

 

Buttbounce leren

De buttbounce is een vrij aparte trick en heeft vele variaties, zoals de hold the line bounce, heelhook buttbounce, buttbounce mount of de atomic buttbounce (er zijn er nog veel meer maar die behandel ik hier nu niet). Al deze verschillende tricks komen uiteindelijk op hetzelfde neer. Je laat je op je kont landen op de lijn en stuitert dan weer terug, waarna je weer met je voeten op de lijn landt.

Hoe begin je?

  • Je zorgt dat je iets schuin naar 1 kant van de lijn staat.
  • Om te zorgen dat je niet meteen hard onderuit gaat met de eerste poging ga je op je hurken zitten en gooi je je benen naar voren zodat je kont maar 10 cm hoeft af te leggen naar de lijn. Je hoeft nu nog niet omhoog te bouncen, je moet alleen even het gevoel krijgen hoe je de val naar beneden maakt.
  • Gebruik als het nodig is je handen om de lijn te pakken, om de val onder de knie te krijgen.
  • Ga, als je voelt hoe je de buttbounce moet landen zonder van de lijn te slippen, steeds iets hoger zodat je ook wat meer bounce krijgt om de lucht in te gaan.
  • Als het allemaal goed voelt, laat je dan uit een staande positie vallen, zorg dat je benen de grond niet of nauwelijks raken en gebruik het momentum van de bounce om weer met je voeten op de lijn te komen.

Als het goed is heb je nu een correcte buttbounce uitgevoerd. Hoe meer je oefent, hoe makkelijker hij zal gaan. En als je je helemaal comfortabel voelt, probeer het dan eens zonder met je handen de lijn te pakken tijdens de bounce. Zo word hij wel wat moeilijker, maar de buttbounce ziet er dan wel cooler uit.

Korte uitleg van enkele andere buttbounces:

  • Buttbounce Mount: Hierbij spring je vanaf de grond over de lijn, land je op je kont en stuiter je weer omhoog en land je op de lijn.
  • Heelhook buttbounce: Hierbij doe je de buttbounce, maar wanneer je weer onderweg bent omhoog, haak je op het laatste moment met je been de lijn. Hierdoor ga je weer omlaag een 2de buttbounce in. En vanuit die 2de bounce ga je de trick dan op je voeten landen.
  • Hold the line buttbounce: Je laat je in een Buttbounce vallen, maar houd dan de lijn met je handen vast zodat je als het ware omhoog en lag stuitert zonder met je kont los te komen van de lijn. Na een paar bounces laat je los en land je met je voeten weer op de lijn.
  • Atomic buttbounce/butt lob: Dit is de lastigste en ook gevaarlijkste buttbounce (op de buttflip na). Je maakt eerst een verre sprong (2 of meer meter ver), en dan land je direct vanuit die sprong in een buttbounce. Omdat je erg snel en hard neerkomt, wil je bij deze buttbounce de lijn niet missen. Want dan kom je met volle snelheid op de grond terecht en schraapt je rug langs de lijn. Voordat je aan deze trick begint is het beter dat je de buttbounce redelijk goed onder de knie hebt.

Nadere uitleg atomic buttbounce

Met atomic word bij deze trick erg groot bedoeld. De atomic buttbounce is een erg grote sprong voorwaarts of recht omhoog waarna je in een buttbounce valt. Doordat je veel precisie nodig hebt, is het raadzaam klein te beginnen en de sprongen dan steeds groter te maken. Dit zijn de stappen die je volgen moet om een atomic buttbounce te oefenen:

  1. Je begint een aantal meter van het einde van de lijn. Vanuit hier spring je voorwaarts, de reden waarom je hier begint is omdat je een afstand moet afleggen en in het midden van de lijn zou een atomic buttbounce als reactie hebben dat jij door de flexibiliteit van de lijn de grond gaat raken.
  2. Zodra je voorwaarts of recht omhoog bent gesprongen heb je de tijd om te zien waar je gaat landen. Hoe verder de sprong hoe meer tijd je hebt om te zien of het goed gaat of dat je de lijn niet gaat raken. In dit laatste geval kun je jezelf corrigeren door gewoon met je benen weer te gaan staan op de grond naast de lijn.
  3. Je zal de lijn vrij hard raken, dit brengt veel bounce met zich mee. Hierdoor kan het zijn dat je hard van de lijn word gegooid. De landing is dus belangrijk en daarom moet je ook precies mikken.
  4. De extra bounce maakt het wel veel makkelijker om omhoog te komen, dus je hebt genoeg tijd om je voeten weer op de lijn te krijgen. 
  5. Uiteindelijk is de atomic buttbounce niet veel anders dan de buttbounce, alleen moet je preciezer te werk gaan.

 Atomic buttbounce

Op de foto hieronder kun je duidelijk zien dat de tijd word genomen om te kijken waar de landing is. Dit komt zoals al eerder gezegd door de tijd die je krijgt door de sprong.

 

Dit zijn niet de makkelijkste trucks.. Succes met oefenen!

© Slackline.nl, auteur: Nick ten Hoopen

 

Ter inspiratie hieronder een moeilijke variatie op de buttbounce. Het geeft je een indruk van het harde werk wanneer je een nieuwe trick onder de knie wilt krijgen.

 

Producten vergelijken

Geen producten geselecteerd.

Mijn winkelwagen

U hebt niets in uw winkelwagen.