Slackline.nl

Ga direct naar hoofd-inhoud »

Doorzoek site
 

 

Service
  • - Scherpe prijzen
  • - E-mail advies service
  • - Tel: 0850653688
  • - Volledige garantie
  • - Gratis verzending vanaf €50,-
  • - Webshop Keurmerk
  • - Veilig & makkelijk betalen
  • - Vóór 23.00 besteld =
       vandaag verzonden
Betaalmogelijkheden
 

Gaan staan

Gaan Staan

Voor het eerst op een slackline gaan staan valt niet mee. De illusie om zomaar te gaan staan ben je al snel kwijt als blijkt dat de lijn erg begint te bewegen. Zodra je een voet op de lijn zet en een beetje belast beweegt de lijn gelijk alle kanten uit. De eerste stap bij het slacklinen is gaan staan. Dit artikel helpt je om deze stap te nemen.

Waarom beweegt de lijn?

Ten eerste is het een slackline; het is juist de bedoeling dat de lijn beweegt. Dit maakt het zo leuk. Bij je eerste stappen gaat de lijn met je aan de haal. Daarnaast zijn er een aantal oorzaken voor het bewegen van de lijn.

De beweging komt niet vanzelf in de lijn. Op de wind na ben jij de oorzaak van het bewegen. Van slacklinen krijg je sterke benen. Daarnaast ontwikkel je automatisch een goede samenwerking tussen de spieren in je benen. In het begin is dat nog niet aanwezig. Zodra je een been op de lijn zet, duw je de lijn iets naar beneden en iets opzij. Hierop duwt de lijn zijwaarts terug. Je krijgt nu een duw en trekspel tussen je been en de slackline waardoor de lijn begint te trillen. Het heeft nu geen zin om te proberen de lijn stil te krijgen, hoe meer je duwt, hoe erger de lijn gaat trillen.

Het enige dat je in het begin kan doen is minder hard duwen; je voet zachtjes op de lijn zetten. De trilling die er dan nog in zit moet je ‘gewoon’ negeren. Zet de knop om en ga gewoon staan!

  1. Een aantal dingen om in de gaten moet houden voordat je gaat staan:
  2. Kijk nooit naar je voeten;
  3. Ga rechtop staan met één voet op de lijn (houd je rug recht);
  4. Duw niet met je voet op de lijn;
  5. Zorg dat je zwaartepunt (navel) boven de voet op de lijn ligt;
  6. Strek je armen zijwaarts uit;
  7. Negeer de beweging van de lijn;
  8. Zoek een focuspunt aan het einde van de lijn (zie artikel ‘focus’);
  9. Wees ontspannen, als je gespannen bent, is je lichaam stijver en ga je te grof corrigeren;
  10. Ga staan maar strek je ben niet helemaal uit, zet je knieën niet op slot (door je benen licht gebogen te houden leg komt je zwaartepunt lager te liggen en maak je jezelf minder stijf).

Als je eenmaal staat moet je nog een paar dingen in de gaten houden:

  1. Kijk ook niet naar de grond, je valt zodra je dat doet, probeer die gewoonte af te leren;
  2. Probeer eerst goed op één been te kunnen staan en gebruik de andere als contragewicht;
  3. Blijf staren naar je focuspunt;
  4. Probeer niet direct te gaan lopen, wil je een slackline kunnen uitlopen, dan moet je elke stap precies en gecontroleerd kunnen nemen. Kun je goed staan op één been, dan ben je in staat om je volgende stap rustig voor te bereiden. Ga je direct lopen, dan zul je sneller gaan ‘rennen’ of overleven om maar zo ver mogelijk te komen. Het gaat er bij slacklinen niet direct om DAT je de andere kant haalt, maar HOE je dat doet. Wees geduldig, dit werkt beter op de lange termijn.

Ten slotte nog een soort mentaliteitskwestie. De lijn beweegt, dat is de aard van een slackline. De eerste neiging is om te proberen de lijn stil te krijgen. Dit lukt je niet. Jij bent degene die de beweging inde lijn brengt dus moet jij degen zijn die rustig is. Dit is precies de andere kant op redeneren. Je zult zien dat als jij rustig bent, de lijn ook rustig wordt.

Het allerbelangrijkste: veel plezier!

 

Producten vergelijken

Geen producten geselecteerd.

Mijn winkelwagen

U hebt niets in uw winkelwagen.