Slackline.nl

Ga direct naar hoofd-inhoud »

Doorzoek site
 

 

Service
  • - Scherpe prijzen
  • - E-mail advies service
  • - Tel: 0850653688
  • - Volledige garantie
  • - Gratis verzending vanaf €50,-
  • - Webshop Keurmerk
  • - Veilig & makkelijk betalen
  • - Vóór 23.00 besteld =
       vandaag verzonden
Betaalmogelijkheden
 

Lopen

Lopen

Voordat je gaat lopen op de slackline heb je de eerste stap al gezet: je bent gaan staan. Doe dit niet vanuit een boom maar vanaf de grond, dit geeft een betere basis voor later. Bij het slacklinen kost alles energie en focus. In het begin heb je alles nodig om alleen maar te kunnen staan. Al vrij snel zul je merken dat dit staan makkelijker gaat. Je kunt praten terwijl je staat of je valt er niet direct af bij het horen van een blaffende hond. Op dat moment kun je gaan proberen een voet voorzichtig voor je andere voet te plaatsen.

Hierbij met je een aantal dingen in de gaten houden:

  1. Zet je voet in het verlengde van de lijn;
  2. Kijk niet naar je voeten, besef dat onder je staande voet de slackline ligt;
  3. Focus op een vast punt aan het einde van de lijn;
  4. Beweeg je voet voor de andere en laat hem langzaam zakken;
  5. Voel met je voet de lijn voor de andere voet (dit gaat het best op blote voeten);
  6. Als je staat, overstrek je knie niet (je bent nu even geen turn(st)er die op de balk loopt).

Het proces van lopen gaat na verloop van tijd steeds vloeiender. De lijn beweegt soms waardoor je wel eens kan missen. In het begin zal dit nog wel eens voorkomen, na een tijd ben je instaat om je loshangende voet mee te bewegen en toch op de lijn te zetten.

Nu je op twee voeten op de lijn staat is het stilstaan ineens een stuk lastiger. Dat komt doordat je niet meer een been als contragewicht kan gebruiken. Je kunt dit uiteraard oplossen door weer een been naast je te laten hangen. Je kunt met je ene been beter staan dan je met de andere kan. Dit is je dominante been (waarschijnlijk ook het been dat je als eerste op de lijn zet). Om te lopen heb je zeker in het begin vaak om een paar stappen rustmomenten nodig. In deze rustmomenten kun je de verloren rust en concentratie terugvinden. Waarschijnlijk zul je, zeker in het begin geen rust en concentratie vinden als je op je niet domante been staat. Dit kun je trainen door voordat je leert lopen, eerst veel te oefenen met het staan op je niet dominante been. Je kunt ook gewoon steeds op je dominante been gaan staan, je niet dominante been wordt vanzelf beter door het lopen. Je moet in dit geval uiteraard wel steeds twee passen maken om weer te kunnen rusten.

Ga niet overleven, probeer elke pas rustig en beheerst te maken. Je zult merken dat als je vijf passen kan maken, je er ook tien kan maken. Je zult ook merken hoe moeilijk het is om je rust en concentratie vast te houden. Zeker in het begin gaat het lopen op de slackline in verschillende kritieke fases; dit zijn er vier.

  1. De eerste meters;
  2. Het stuk richting het midden;
  3. Het midden zelf;
  4. Het eind.

De eerste meters draaien in het begin om het gaan staan, het tot rust komen en gaan lopen. Als je dit al aardig kan wordt het midden een probleem, hier is de slackline het meest beweeglijk. Het midden vereist de meeste concentratie en rust. Het midden is de technische crux van de slackline. Degenen die de slackline nog niet, of nog niet zo vaak hebben uitgelopen weten dat het midden lastig is. Op het moment dat je een poging doet om de slackline te gaan uitlopen ga je met dit gevoel richting het midden. Je gaat je al extra concentreren voordat je daadwerkelijk in het midden bent aangeland. Een combinatie van overconcentratie en het opzien tegen het midden maakt dat het stuk richting het midden moeilijk is. Hetzelfde geldt voor de laatste meters. Je zult merken dat je afgeleid wordt door het graag willen halen van de slackline waardoor je de laatste meters kan verprutsen. Overigens geldt dit niet voor iedereen en heb je er geen last meer van als je de lijn wat vaker hebt uitgelopen. Dan wordt het ‘gewoon’.

Bij het slacklinen moet je veel tegelijk doen dus vraag niet teveel van jezelf, bouw het in stappen op.

 

Producten vergelijken

Geen producten geselecteerd.

Mijn winkelwagen

U hebt niets in uw winkelwagen.