Slackline.nl

Ga direct naar hoofd-inhoud »

Doorzoek site
 

 

Service
  • - Scherpe prijzen
  • - E-mail advies service
  • - Tel: 0850653688
  • - Volledige garantie
  • - Gratis verzending vanaf €50,-
  • - Webshop Keurmerk
  • - Veilig & makkelijk betalen
  • - Vóór 23.00 besteld =
       vandaag verzonden
Betaalmogelijkheden
 

Springen

Springen

Zodra je het lopen en een aantal statische tricks onder de knie hebt, ben je toe aan het maken van sprongen op de slackline. Er zijn ontzettend veel verschillende sprongen die op een slackline gedaan kunnen worden. Ik zal dan met de basis beginnen.

 

Opwaartse sprong

Wat ik nu ga uitleggen, is hoe je het beste met een simpele sprong opwaarts kan beginnen.

  1. Kijk naar het uiteinde van de lijn of een ander focuspunt recht voor je.
  2. Houd je voorste voet recht en je achterste voet iets schuin op de lijn (dit geeft je meer kracht en stabiliteit)
  3. Vind je balans en zet dan in één keer naar beneden af
  4. Laat nu jouw gewicht en de veerkracht in de lijn het werk doen
  5. Zodra je omhoog begint te gaan trek dan je benen in om de sprong hoger te maken
  6. Wanneer je naar beneden gaat, strek dan je benen weer en land met beide voeten iets schuin op de lijn (zo vergroot je het oppervlakte en dus kans op een betere landing). Buig ook je knieën om de klap van de landing op te vangen.
  7. Reageer snel en beheerst op de spontane wisselingen in spanning als je neer bent gekomen en houd je benen gebogen zodat je een eventuele tweede sprong omhoog voorkomt

Met het bovenstaande als basis kun je vrij snel andere sprongen leren. Je kan langzaam met je handen je voeten beginnen te pakken of andere poses doen die meer van je concentratie vergen.

 

Bouncen / Jibbing

Ik zal nu uitleggen hoe je moet beginnen met het Bouncen of Jibbing. Deze term spreekt eigenlijk voor zich. Want met bouncen worden meerdere sprongen achter elkaar bedoeld. Dit zijn vaak wat kleinere sprongen die je op 1 been maakt. Wanneer je begint met bouncen dan zul je zien dat je eerst bij elke sprong 2 benen gebruikt. Maar op den duur kun je ook wisselen van been terwijl je aan het bouncen bent

  1. Je staat exact hetzelfde op de lijn als bij de aanzet van een sprong omhoog.
  2. Maar nu zet je minder hard af, en je zet niet naar boven maar naar voren af.
  3. Je blijft altijd je focus op het einde van de lijn houden en maakt een aantal kleine sprongetjes, hierbij houd je net als bij de gewone sprong je voeten iets scheef op de lijn.
  4. Na een paar sprongen moet je jezelf dwingen om stil te gaan staan en dan je balans weer te vinden.
  5. Als je het eenmaal onder de knie hebt dan kun je op 1 been gaan bouncen en die tussendoor met je andere been afwisselen.
  6. Het moeilijke stuk is om nu met je hele lichaam snel correcties naar links en rechts uit te voeren.
  7. Probeer elke keer weer wat meer sprongen te maken en vanzelf zul je er snel beter in worden.

 

Tips voor het oefenen

  • - Gebruik zeker in het begin een strakke lijn die niet al te hoog hangt. Loskomen lukt alleen als de lijn niet te veel doorhangt. Als de lijn een halve meter doorhangt en je zet af, zul je van daaraf misschien wel 60, 70 of 80 cm moeten maken om los te komen vande lijn. Op lijnen die wat minder strak zijn kun je op het uiteinde soms wel loskomen. De Gibbon Jibline en Surferline zijn perfect voor het maken van sprongen.
  • - Probeer in eerste instantie met je voeten dwars op de lijn te landen. Je kunt later je voetenwerk wat verbeteren. Blijf tijdens je ‘vlucht’ en de landing naar je focuspunt kijken. Heb je eenmaal weer contact met de lijn, zak dan gelijk door je knieën. Dit helpt je niet alleen bij het opvangen van de klap maar helpt je ook bij het hervinden van je balans. Tijdens het afzetten en de ‘vlucht’ heb je waarschijnlijk je armen wat omhoog staan. Gooi die bij je landing gelijk weer opzij.
  • - Ga voor het afzetten een beetje bouncen. Dit helpt je bij het concentreren en zorgt voor een betere verticale afzet.
  • - Ga niet te veel in het midden staan, probeer verschillende afstanden tot de boom uit en kijk wat het beste voelt voor jou op de lijn zoals die op dat moment is opgespannen.
  • - Neem de tijd voor je springt maar wacht ook niet te lang. Je hebt wat tijd nodig om tot rust te komen en een goede verticale afzet te maken. Ga je te snel, dan kan het zijn dat je te veel zijwaarts afzet. Wacht je te lang, dan kan je uit je concentratie raken.
  • - Trek je benen hoog in, dan lijkt je sprong hoger.
  • - De Gibbon Jibline wordt in competities het meest gebruikt omdat je daar goed hoge sprongen op kan maken.
 

Producten vergelijken

Geen producten geselecteerd.

Mijn winkelwagen

U hebt niets in uw winkelwagen.