Slackline.nl

Ga direct naar hoofd-inhoud »

Doorzoek site
 

 

Service
  • - Scherpe prijzen
  • - E-mail advies service
  • - Tel: 0850653688
  • - Volledige garantie
  • - Gratis verzending vanaf €50,-
  • - Webshop Keurmerk
  • - Veilig & makkelijk betalen
  • - Vóór 23.00 besteld =
       vandaag verzonden
Betaalmogelijkheden
 

Surfen

Surfen

Surfen ziet er spectaculair uit voor toeschouwers en is leuk om te doen. Surfen is ook een van de trucjes waarmee je het hards onderuit kan gaan. Als je eenmaal een beetje kan slacklinen en wat eenvoudige trucjes hebt gedaan is het misschien eens tijd om te dit te gaan doen.

Als je surft op de slackline laat je die heen en weer schommelen terwijl je druk op de lijn houdt. De beweging kan variëren van de kleine beweging die in de lijn komt als je even stil staat tot een uitslag van meer dan een meter naar beide kanten. De lijn maat een van vooraf gezien banaanachtige beweging. Het is de bedoeling dat je de beweging zo lang mogelijk volhoudt en eventueel abrupt kan stoppen. Totale controle dus over een beweging die er, zeker voor omstanders, erg onzeker uitziet. Doel bij het surfen is een zo gecontroleerd en extreem mogelijke swing te krijgen.

Wat je moet doen

De meest eenvoudige manier om de beweging in de lijn te krijgen is gewoon te gaan staan. De lijn beweegt altijd een beetje. In plaats van wat je tot nu toe gewend bent, jezelf en de lijn stil krijgen ga je nu de beweging een beetje versterken. Dus als lijn iets naar links beweegt, geef je een extra duwtje. De lijn zal nu verder naar links bewegen. Om niet van de lijn te vallen ga je compenseren met je armen en bovenlichaam. Dit zorgt ervoor dat de lijn weer naar het midden beweegt. Als je nu doet wat je altijd doet, evenwicht vinden zal de lijn stilstaan in het midden. Je stopt nu de surfbeweging. Wat je wilt is een swing in de lijn krijgen. Je zult de lijn ook naar rechts moeten krijgen. Je herhaalt gewoon de voorgaande stappen. Surfen is dus staan, de beweging in de lijn stimuleren, evenwicht krijgen en doorduwen naar de andere kant. Dit herhaal je eerst voorzichtig. Probeer niet gelijk je grenzen op te zoeken. Ga lekker staan en laat de lijn bewegen. De beweging moet zo harmonieus mogelijk zijn, dus een gelijke uitslag en snelheid naar links en rechts. Met je armen en bovenlichaam moet je deze beweging even harmonieus kunnen. Probeer je heupen zo stil mogelijk te houden in de ruimte. Laat je benen en bovenlichaam om je middel heen bewegen. Als alles met elkaar klopt kun je vanzelf de beweging extremer krijgen. Kies wel een zachte ondergrond, liefst rul zand. Je durft meer en kan minder breken.

Je houding

De makkelijkste houding is als je je voeten ongeveer in het verlengde van de lijn houdt en naar het einde van de lijn kijkt. Je voorste voet staat in het verlengde, de achterste voet staat licht gedraaid. De voeten staan hierbij ongeveer een halve meter uit elkaar. Je houdt je benen licht gebogen en je armen gestrekt zijwaarts. Kies hierbij een focuspunt aan het einde van de lijn.

De lijn setup

Het meest geschikt is een lijn van een meter op tien lengte die ongeveer een meter doorhangt als je er op staat. Hoe strakker de lijn hoe sneller en onregelmatiger de bewegingen zijn. Als de lijn slapper is, is de beweging automatisch harmonieuzer. Als je een lijn hebt met weinig tot geen voorspanning ga je zo’n beetje vanzelf surfen. De bewegingen zijn extremer en moeilijker te stoppen. Dit laatste vergt de meeste controle over je zenuwen. Kies een lijn die niet al te elastisch is. Een elastische lijn heeft namelijk de neiging te gaan bouncen in plaats van swingen.

Varianten voor gevorderden in het surfen

  1. Zet beide voeten helemaal dwars op de lijn
  2. Kijk niet naar het uiteinde maar naast de lijn
  3. Loop tijdens het surfen
  4. Maak geen swing maar laat de lijn een rondje draaien (bouncen en surfen tegelijk, gaat beter met een elastische lijn)
  5. Gebruik een korte lijn zonder voorspanning

 

Producten vergelijken

Geen producten geselecteerd.

Mijn winkelwagen

U hebt niets in uw winkelwagen.