Slackline.nl

Ga direct naar hoofd-inhoud »

Doorzoek site
 

 

Service
  • - Scherpe prijzen
  • - E-mail advies service
  • - Tel: 0850653688
  • - Volledige garantie
  • - Gratis verzending vanaf €50,-
  • - Webshop Keurmerk
  • - Veilig & makkelijk betalen
  • - Vóór 23.00 besteld =
       vandaag verzonden
Betaalmogelijkheden
 

Slackline Yoga

Yoga op de Slackline

Yoga heeft een lange ontwikkeling doorgemaakt en is in duizenden jaren geworden zoals wij dat nu kennen. Er zijn veel yogi’s geweest die nieuwe varianten hebben bedacht. Ook aan de slackline is yoga niet ontkomen. Veel klimmers bijvoorbeeld die hun klimprestaties willen verbeteren grijpen naar yoga of slacklinen. Er is een verwantschap tussen beide. In zowel yoga als slacklinen speelt bewustzijn, balans en ademhaling een grote rol. Lichaam en geest moeten in beide gevallen in balans zijn; yoga en slacklinen is ten slotte erg fysiek en erg mentaal. Als een van beide te veel de overhand heeft, kun je niet slacklinen en ook geen yoga beoefenen.

Een combinatie van slacklinen en yoga is alleen beperkt mogelijk. Lang niet alle houdingen zijn mogelijk op de slackline. Dit zorgt voor een tweede beperking: er kunnen geen kriya’s worden uitgevoerd. De meest voorkomende variant van yoga is kundaliniyoga. Kundaliniyoga wordt ook wel de moeder van alle yoga genoemd omdat bijna alle vormen van yoga hierin verenigd worden. Deze vorm van yoga werkt met een reeks houdingen, een kriya genoemd. Er zijn vele kriya’s die elk een speciale functie hebben. Een kriya kan bijvoorbeeld bedoeld zijn om bepaalde lichamelijke zwakheden te voorkomen of genezen. Om dit te bewerkstelligen moet een kriya precies worden uitgevoerd, zowel de houdingen, als de volgorder ervan, de ademhaling en de duur. Veel van die houdingen kunnen niet op de slackline worden uitgevoerd waardoor een complete kriya niet kan worden uitgevoerd. Een halve kriya heeft geen zin omdat die niet het beoogde doel haalt. Een nieuwe kriya verzinnen gaat ook niet omdat kriya per overlevering en met zeer veel ervaring tot stand zijn gekomen. Een slackliner verandert dat niet zomaar.

Wat wel kan is een aantal van de mogelijke houdingen uitvoeren om sterker te worden of om coördinatie, ademhaling en concentratie te verbeteren. Hieronder staat een lijst van houdingen die wel kunnen worden uitgevoerd. Een aantal houdingen zijn eenvoudig voor een gevorderde, een aantal zijn ook zeer moeilijk. De moeilijkheid zit in de houdingen zelf, het in de houding komen, het volhouden enige seconden tot een minuut volhouden van een houding.

  1. Ardha Chandrasana (Half Moon Pose)
  2. Bakasana (Crane Pose)
  3. Garudasana (Eagle Pose)
  4. Natarajasana (Lord of the Dance Pose)
  5. Parivrtta Parsvakonasana (Revolved Side Angle Pose)
  6. Parivrtta Trikonasana (Revolved Triangle Pose)
  7. Prasarita Padottanasana (Wide-Legged Forward Bend)
  8. Tadasana (Mountain Pose)
  9. Utkatasana (Chair Pose)
  10. Utthita Parsvakonasana (Extended Side Angle Pose)
  11. Utthita Trikonasana (Extended Triangle Pose)
  12. Vasisthasana (Side Plank Pose)
  13. Virabhadrasana II (Warrior II Pose)
  14. Virabhadrasana III (Warrior III Pose)
  15. Vrksasana (Tree Pose)

In een later stadium zullen de yoga houdingen per stuk op deze website worden uitgelegd, inclusief functie. Voor referenties kun je kijken op de website van de yoga slackers en op yogajournal.com, beide links zijn ook te vinden via slackline.startpagina.nl.

 

Producten vergelijken

Geen producten geselecteerd.

Mijn winkelwagen

U hebt niets in uw winkelwagen.